W 2024 roku, według danych Głównego Urzędu Statystycznego, zdalnie pracowało ponad 2,7 mln Polaków. I choć ta wygodna dla pracowników oraz opłacalna dla pracodawców forma wykonywania obowiązków zawodowych ma wiele zalet, niesie za sobą również kilka zagrożeń. Jak się przed nimi chronić i zapewnić sobie bezpieczeństwo pracy zdalnej? Sprawdźmy!
Przedsiębiorcy coraz częściej zwracają uwagę na ochronę danych – zarówno tych firmowych, jak i swoich klientów. Wdrażają więc odpowiednie zabezpieczenia, dzięki którym ich organizacje nie są narażone na cyberataki i kradzież wrażliwych informacji. Niestety w środowisku domowym, w którym najczęściej wykonuje się pracę zdalną, pracodawcy nie są w stanie zapewnić takiego samego poziomu bezpieczeństwa, jaki ma miejsce w firmowych biurach.
W efekcie pracownicy, którzy są podłączeni przez wiele godzin do internetu i nie dysponują odpowiednimi środkami ochrony, mogą być narażeni na ataki hakerskie, zwłaszcza phishing (podszywanie się pod zaufane osoby lub instytucje w celu wyłudzenia danych), ransomware (wirusy blokujące dostęp do komputera i żądające od ofiary okupu) czy man-in-the-middle (przechwycenie komunikacji między pracownikiem a firmą).
Co więcej, w pracy zdalnej coraz częściej pojawiają się zagrożenia związane ze złośliwym oprogramowaniem (malware), które może zostać przypadkowo pobrane przez pracownika w wyniku kliknięcia w nieznany link lub otwarcia podejrzanego załącznika.
Wszystkie te cyberzagrożenia powodują, że właściciele firm powinni edukować zatrudnionych w zakresie bezpieczeństwa pracy zdalnej i pomagać im we wdrażaniu odpowiednich środków ochrony. Oto 6 zasad, których przestrzeganie pozwoli Ci uniknąć kradzieży danych oraz innych problemów!
VPN (wirtualna sieć prywatna) to usługa, która zapewnia bezpieczne, szyfrowane połączenia między urządzeniami pracowników a firmową siecią, co chroni przed przechwyceniem danych. Sprawdzi się nie tylko w domu, ale również w miejscach publicznych, w których pracownicy korzystają z niezabezpieczonych sieci Wi-Fi.
O silne hasła, czyli składające się z małych i dużych liter, cyfr oraz znaków specjalnych, powinni zadbać zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Najlepiej wybierać losowe i długie ciągi znaków, które będą trudne do odszyfrowania przez hakera.
2FA to dodatkowy poziom ochrony, który wymaga od użytkownika nie tylko podania hasła, ale także potwierdzenia tożsamości za pomocą aplikacji uwierzytelniającej albo kodu przesłanego na telefon. To zdecydowanie jeden z najlepszych sposobów na bezpieczną pracę zdalną – zwłaszcza jeżeli pracownik loguje się na firmową stronę z wrażliwymi danymi.
Co to daje w kontekście pracy zdalnej? Bezpieczeństwo aplikacji i systemów – również tych firmowych. Wynika to z faktu, że aktualizacje zawierają poprawki, które usuwają luki w oprogramowaniu wykorzystywane przez cyberprzestępców.
Programy antywirusowe wykrywają i usuwają złośliwe oprogramowanie, co pozwala chronić się np. przed malware i ransomware. Warto również korzystać z programów typu firewall, które monitorują i blokują podejrzane połączenia z siecią.
Firmowe dane warto przechowywać na bezpiecznych serwerach lub w chmurze, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej polityki dostępu. Zapisywanie ważnych plików na zewnętrznych nośnikach, jak telefon czy pendrive, nie jest dobrym pomysłem – mogą one bowiem zostać skradzione lub zainfekowane.
Pamiętaj! Aby zapewnić sobie bezpieczną pracę zdalną, udostępniaj firmowe dane wyłącznie uprawnionym osobom, prawidłowo adresuj swoją korespondencję i nie klikaj w podejrzane linki lub załączniki.