Operatorzy oferują szybki dostęp do internetu, ale pomimo tego wielu odbiorców jest rozczarowanych jego prędkością. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że częstym powodem niskiej prędkości transferu są kwestie związane z zasięgiem sieci bezprzewodowej, podczas gdy połączenia za pomocą kabla dostarcza deklarowanej prędkości. Skąd wynika ta różnica? Zanim zdecydujesz się na reklamację usług internetowych lub zmianę dostawcy, sprawdź, jak zoptymalizować działanie sieci Wi-Fi. Być może wystarczy tylko mała zmiana lokalizacji routera, by prędkość internetu nieporównywanie wzrosła!
Bardzo duży wpływ na siłę sygnału sieci bezprzewodowej ma lokalizacja routera. Wszystkie fizyczne przeszkody – ściany, meble, piony kanalizacyjne i wodne oraz niektóre urządzenia elektryczne i elektroniczne (np. kuchenki mikrofalowe, odbiorniki TV) –zakłócają siłę fal radiowych. Zwróć uwagę, w jakim miejscu znajduje się Twój router – czy stoi na otwartej przestrzeni, z dala od ścian i przeszkód. Najlepiej będzie, jeśli ustawisz go w centralnej części mieszkania. Jeśli urządzenie ma dostarczyć sygnał na dwóch piętrach, upewnij się z jakiego materiału wykonane są mury domu. Częste przypadki domieszek różnego rodzaju metali do materiałów budowlanych powodują odbicie fal radiowych. Jeśli masz w domu ogrzewanie podłogowe, koniecznie rozważ podłączenie drugiego rutera na piętrze. Izolacja wykorzystywana przy wykonywaniu ogrzewania podłogowego skutecznie blokuje sieć bezprzewodową. Nigdy nie stawiaj także routera w pobliżu urządzeń elektrycznych oraz nie chowaj go w szafce.
Siłę sygnału mogą zakłócać również inne sieci występujące w budynku, które osłabiają siebie nawzajem. Na to niestety nie masz wpływu, ale możesz zminimalizować zakłócenia, zmieniając kanał transmisji danych. Jeśli nie wiesz, który kanał będzie najlepszy w Twoim przypadku, wykorzystaj jedną z aplikacji mobilnych, np. Wi-Fi Analyzer. Aplikacja ta oceni, które kanały są najbardziej zatłoczone oraz zasugeruje, na który należy przełączyć router. Kanał transmisji danych możesz zmienić w panelu sterowania w ustawieniach zaawansowanych.
Sprawdź, ile urządzeń jest aktualnie podłączonych do sieci i z ilu faktycznie korzystasz. Jeśli pracujesz tylko przy jednym komputerze, a z Twojej sieci korzysta w tym czasie kilka urządzeń, po prostu je wyłącz. Cały transfer zostanie przekazany do Twojego komputera, a siła sygnału się zwiększy. Jeśli Twoja sieć nie jest zabezpieczona żadnym hasłem, koniecznie je załóż – ograniczysz tym samym liczbę niepożądanych wejść.
Jeśli posiadasz starszy router, nieobsługujący najnowszych standardów sieci bezprzewodowej, wymień go na nowy, który zaoferuje Ci większy zasięg i wyższą przepustowość. Mało kto ma także świadomość, że nawet najszybsze łącze internetowe nie będzie działać prawidłowo, jeśli sprzęt na którym chcemy go użyć będzie nieodpowiedni. Nawet najszybszy internet po stronie dostawcy nic nie da, jeśli przepustowość portu LAN w Twoim urządzeniu jest ograniczona do np. 100 Mb/s. Warto zwrócić uwagę na ten parametr przy wyborze swojego sprzętu. Być może to dobry moment na wymianę swojego 10-letniego laptopa? 🙂
Przy większym metrażu mieszkania lub w domu jednorodzinnym warto pomyśleć nad wzmacniaczem sygnału Wi-Fi tzw. repeaterem i extenderem. Urządzenia te przechwytują sygnał Wi-Fi z routera, następnie go powielają i wzmacniają. Dzięki temu wzmocnisz sygnał sieci w odległych i niekorzystnie umiejscowionych przestrzeniach mieszkania. Aby urządzenie przyniosło oczekiwane rezultaty, musi być ustawione mniej więcej w połowie odległości między routerem a martwym punktem.
Zdecyduj, w której części domu chcesz poprawić zasięg. Sygnał Wi-Fi najlepiej rozchodzi się w poziomie, zatem dotarcie na inne piętro może być utrudnione lub czasem nawet niemożliwe. W takim wypadku najlepiej skorzystać z naszej nowej oferty Wi-Fi+, w ramach której otrzymujesz od nas tyle dodatkowych routerów, ile potrzebujesz, aby zasięg sieci był odpowiedni w całym domu. Pamiętaj, że aby funkcjonalność ta mogła działać, routery między sobą muszą być połączone kablowo. Aby zamówić usługi skorzystaj z konfiguratora lub skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta (12 444 50 00).