Notice: file_get_contents(): read of 8192 bytes failed with errno=21 Is a directory in /home/nextlink/public_html/new/web/wp/wp-includes/functions.php on line 4593 Notice: Błąd podczas dekodowania pliku JSON w ścieżce /home/nextlink/public_html/new/web/app/themes/develtio/resources: Syntax error in /home/nextlink/public_html/new/web/wp/wp-includes/functions.php on line 4601 Notice: file_get_contents(): read of 8192 bytes failed with errno=21 Is a directory in /home/nextlink/public_html/new/web/wp/wp-includes/functions.php on line 4593 Notice: Błąd podczas dekodowania pliku JSON w ścieżce /home/nextlink/public_html/new/web/app/themes/develtio/resources: Syntax error in /home/nextlink/public_html/new/web/wp/wp-includes/functions.php on line 4601 Awaria internetu: jak postępować w takiej sytuacji? - FiberLink

Awaria internetu: jak postępować w takiej sytuacji?

Problemy z wydajnością łącza, brak sieci, niestabilny internet – awarie tego typu potrafią być ogromnym utrapieniem w codzienności, szczególnie tej zdefiniowanej przez home office. Co zrobić, aby internet wrócił do pierwotnej sprawności?

Zanim zaczniemy walczyć z awarią, musimy zastanowić się, co w zasadzie się dzieje

Jedną z pierwszych rzeczy, którą warto zrobić w trakcie walki z awarią internetu, jest ustalenie, czy problemem jest znaczące spowolnienie sieci, spadek zasięgu – np. straciliśmy dostęp do sieci w pomieszczeniu, gdzie wcześniej nie było z tym problemu – całkowite odcięcie od sieci czy może wysokie opóźnienie (bądź wahanie opóźnienia, wysoki jitter). Opóźnienie, jitter, a także przepustowość sieci możemy sprawdzić z poziomu przeglądarki za pomocą pomiaru prędkości internetu (tzw. speedtestu). Jeśli mamy do czynienia z zupełnym brakiem łączności, problem może leżeć w kilku miejscach. Przeanalizujmy krok po kroku, co zrobić, gdy zauważymy, że z naszym internetem dzieje się coś niepokojącego.

Krok pierwszy – sprawdzenie, czy na innych urządzeniach internet działa normalnie

By zweryfikować, gdzie leży przyczyna problemu, musimy najpierw wykluczyć rolę samego urządzenia w awarii. Jeśli internet nie działa na komputerze, a działa na smartfonie lub telewizorze czy jeszcze innym urządzeniu z dostępem do sieci, wina leży prawdopodobnie po stronie karty sieciowej. Mogło także dojść do włączenia „Trybu samolotowego” lub do powstania innej „bariery” o naturze software’owej, czyli wynikającej z oprogramowania. W takiej sytuacji warto sprawdzić, czy podłączenie się do sieci przez złącze Ethernet nie rozwiąże problemu – o ile korzystamy na co dzień z sieci wi-fi – lub na odwrót, bezprzewodowe połączenie, jeśli zazwyczaj łączymy się kablowo.

Możliwe jest także, że dostęp do internetu blokuje nam firewall lub antywirus. W takiej sytuacji warto sprawdzić, jakie procesy odbywają się na komputerze. Zrobimy to za pomocą Managera Zadań. W przypadku awarii można wyłączyć antywirusa na czas sprawdzenia, czy to on nie jest przeszkodą dla swobodnego korzystania z sieci. Taki krok nie powinien być zagrożeniem dla naszych danych – o ile mamy aktualną wersję systemu operacyjnego, natywny antywirus (np. XProtect, Windows Defender) poradzi sobie z podstawowymi zagrożeniami.

Krok drugi – sprawdzenie, czy router działa poprawnie

Jeśli awaria dotyczy wszystkich urządzeń, istnieje spore prawdopodobieństwo, że problem leży w samym routerze. Warto zacząć od jego zresetowania. W tym celu wystarczy go wyłączyć, odłączyć od prądu, odczekać kilkanaście sekund i ponownie włączyć. Gdy to nie zadziała, warto dokonać aktualizacji routera – nie ma jednego uniwersalnego przepisu na to, jak tego dokonać. Na rynku dostępnych jest wiele modeli routerów, dokładne informacje na ten temat są zawarte w instrukcji obsługi urządzenia.

Jeśli problemem jest spadek wydajności internetu, warto zmienić zabezpieczenia sieci. W instrukcji obsługi routera dostarczonej razem z nim, powinien znaleźć się opis dokładnej procedury. W sieci również można znaleźć tego typu informacje po modelu urządzenia sieciowego. Jeśli po zmianie zabezpieczeń nic się nie zmieni, rozważmy pożyczenie od kogoś routera i sprawdzenie, czy internet działa normalnie. Ewentualnie można sprawdzić, czy komputer podłączony do routera za pomocą złącza Ethernet będzie utrzymywał stabilne i wydajne łącze. Jeśli tak, trzeba dokonać wymiany routera.

Porada: podczas weryfikacji, czy problem nie leży po stronie urządzenia sieciowego, można wykorzystać hotspot ze smartfona. Trzeba połączyć się z nim z komputera i sprawdzić, czy wszystko działa. Większość osób ma przynajmniej kilka GB pakietu, a na samo przetestowanie, czy hotspot zadziała, nie zużyjemy zbyt wielu danych.

Co jeśli to nie zadziała?

Jeśli zweryfikujemy, że przyczyna nie stoi po stronie sprzętu ani urządzenia sieciowego, koniecznie należy skontaktować się z dostawcą internetu. W takim wypadku najczęściej po jego stronie stoi problem. Jeśli sytuacja się powtarza, a wartości internetu są dalekie od tych, które gwarantowano nam w umowie, warto rozważyć zmianę dostawcy. Polecamy nasz internet światłowodowy, który wyróżnia się wysoką stabilnością i przepustowością do 900 Mb/s w zależności od wybranego pakietu.

Masz pytania? Napisz do nas

    Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/nextlink/public_html/new/web/wp/wp-includes/functions.php on line 5373