Branża telekomunikacyjna pełni dziś bardzo znaczącą rolę zarówno w węższym – regionalnym – jak i globalnym ujęciu. Szczególnym sprawdzianem był dla niej wybuch oraz przebieg pandemii, która zrewolucjonizowała niejako cały system międzyludzkiej komunikacji, popychając twórców technologii do nowych rozwiązań. Dziś branża telekomunikacyjna także nie jest wolna od dynamicznych, znaczących zmian. O których z nich warto wiedzieć? Jakie trendy w telekomunikacji wysuwają się na pierwsze miejsca?
Rok 2023 to przede wszystkim rok pod hasłem bezpieczeństwa w komunikacji i sieci. Kluczowe jest w tym wypadku zarówno minimalizowanie ewentualnych zagrożeń i możliwie jak najwcześniejsze ich wyłapywanie, jak również umiejętne zwiększanie świadomości użytkowników sieci.
Do najważniejszych zagrożeń należą obecnie niebezpieczeństwa oparte na trzech podstawowych czynnikach. Są to przede wszystkim zagrożenia ze strony hakerów i złodziei, których celem jest oczywiście przejmowanie poufnych, tajnych i cennych danych. Hakerzy wykorzystują przejęte dane, sprzedając je dla osiągnięcia zysków lub włamując się do firm, w celu przejęcia kolejnych informacji. To także szpiegostwo korporacyjne oraz problem wciąż palący, mimo tak daleko idącego rozwoju technologii – nieświadomość istniejących zagrożeń oraz bagatelizowanie i pomijanie podstawowych środków bezpieczeństwa.
Branża telekomunikacyjna regularnie dąży do coraz lepszej obsługi swoich klientów, jak i podwyższenia poziomu ich satysfakcji korzystania z telefonii stacjonarnej i komórkowej czy też internetu. To natomiast możliwe jest między innymi dzięki nowym standardom sieci bezprzewodowej Wi-Fi 6 ax. Standard ten, znany również pod nazwą 802.11 ax, stanowi najnowszy rozdział rozwoju technologii sieci bezprzewodowej. Na tle poprzednich jego wersji, wyróżnia się on przede wszystkim znacznie wyższą wydajnością i elastycznością, ale także skalowalnością. W praktyce oznacza to większą prędkość sieci, jej przepustowość i pełne otwarcie na wszelkiego rodzaju innowacyjne rozwiązania czy aplikacje. Użytkowników sieci, ale i telefonów komórkowych oraz działających na nich aplikacji czeka więc znacznie szybsza, sprawniejsza i bardziej efektywna obsługa urządzeń oraz programów. Nowy standard sieci Wi-Fi 6 to rozwiązanie, które znaleźć ma zastosowanie zarówno wśród użytkowników prywatnych, jak i biznesowych.
Nowe standardy sieci bezprzewodowej oraz jej coraz wyższe prędkości bezpośrednio wiążą się oczywiście także z perspektywą coraz lepszych i bardziej satysfakcjonujących dla klienta usług operatorów. Sieć telefoniczna i internet zagoszczą nawet w trudno dostępnych do tej pory miejscach, co stanowi doskonałą wiadomość przede wszystkim dla mieszkańców takich właśnie regionów. Do tej pory zdarzało się bowiem, że mimo imponującego rozwoju technologii i wszechobecnego postępu, w niektórych małych miejscowościach czy wsiach wciąż trudno było o dobry zasięg i prędkość sieci.
Na lepszą jakość świadczonych w branży telekomunikacyjnej usług ogromny wpływ ma również rozwijająca się dziś niezwykle szybko sztuczna inteligencja. Ta bowiem zdecydowanie zalicza się do najważniejszych trendów w branży telekomunikacyjnej na ten rok, zarówno z punktu widzenia operatorów, jak i ich klientów oraz użytkowników sieci.
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana między innymi do szybkiej i wnikliwej analizy danych oraz automatyzacji procesów. Może ona także usprawnić komunikację z klientem oraz jego obsługę. Popularne chatboty to rozwiązanie stosowane przez duże firmy już od jakiegoś czasu. Dziś możemy spodziewać się znacznego usprawnienia aplikacji działających na tej zasadzie. Wirtualny asystent w postaci sztucznej inteligencji otwiera przed firmami telekomunikacyjnymi szerokie możliwości szybkiej i jednoczesnej obsługi ogromnej liczby użytkowników. Dla klientów natomiast jest to gwarancja sprawnego otrzymania pomocy i rozwiązania problemu, bez konieczności czekania czy ryzyka wystąpienia błędu ludzkiego.