Kopie bezpieczeństwa, czyli tzw. backupy, mają za zadanie chronić Twoje dane przed ich całkowitą utratą. Warto wiedzieć, w jaki sposób je tworzyć, ponieważ mogą one się okazać niezwykle ważne w przypadku awarii lub zniszczenia sprzętu, z którego korzystasz. Jak skutecznie chronić swoje dane? Jaki backup wybrać?
Wykonanie kopii zapasowej nie jest czynnością, o której się zwykle pamięta. Raczej nie mamy świadomości tego, że nasze zgromadzone dane mogą zniknąć w przypadku awarii, zniszczenia lub kradzieży laptopa, tabletu czy smartfona. Dopiero właśnie nieszczęśliwy wypadek daje do zrozumienia, że regularne wykonywanie backupu jest konieczne dla własnego bezpieczeństwa. Zabezpieczenie danych jest niezbędne, jednak warto wiedzieć, jak to zrobić. Kopie zapasowe mają za zadanie zapisywać kolejne porcje danych na dysku. Backup może dotyczyć plików tekstowych, graficznych i dźwiękowych. Tworzenie kopii zapasowych to sposób na zabezpieczenie się na wypadek awarii, wirusa komputerowego, kradzieży czy też po prostu ludzkiego błędu.
Wiesz już, że kopia bezpieczeństwa jest konieczna, by nieszczęśliwy wypadek nie zrujnował Twojej pracy, a czasami Twojego życia. Zdarza się, że wyciek lub uszkodzenie danych przekłada się na poważne konsekwencje na tle osobistym i finansowym. Pomyśl sobie, że prowadzisz dużą firmę IT i w wyniku awarii wszystkie dane znikają. Dlatego warto wykonywać regularnie kopie zapasowe. W jaki sposób? W przeszłości robiło się to za pośrednictwem płyt CD lub DVD, jednak te czasy dawno minęły. Obecnie masz do wyboru wiele innych, bezpieczniejszych urządzeń oraz systemów.
To zapewne pierwszy sposób, jaki przyjdzie Ci do głowy, gdy usłyszysz pojęcie kopii zapasowej. Wiele firm oferuje Ci możliwość stworzenia własnej chmury, w której będą znajdować się wszystkie dane. Do zalet tego rodzaju kopii zapasowych należy fakt, że możesz z nich korzystać w praktycznie każdym miejscu na świecie, w którym masz dostęp do internetu. Wystarczy login oraz hasło i wszystkie dane znajdują się przed Twoimi oczami. Minusem jest to, że aby skorzystać z zapisanych plików musisz mieć oczywiście połączenie internetowe. W związku z tym, jeśli decydujesz się na skorzystanie z chmury, upewnij się, że masz stabilne łącze.
Kolejnym sposobem na zabezpieczenie swoich danych jest zakup dysku zewnętrznego. Działają one na tej samej zasadzie co pendrive’y, jednak są o wiele bardziej pojemne. Na rynku możesz nabyć już dyski, które pomieszczą nawet do 1 TB danych. Są to urządzenia, które możesz łatwo przenosić i transportować. Są to niewielkie pudełeczka, które zmieszczą się w torbie czy plecaku. Musisz jednak pamiętać, że nadal istnieje ryzyko kradzieży lub zniszczenia sprzętu i wówczas wszystkie dane znikną.
NAS to skrót od Network Attached Storage. To wyspecjalizowane urządzenia zewnętrzne, które gromadzą dane, jest to rozwiązanie kosztowne. W przypadku NAS została zastosowana już zaawansowana technologia, dlatego jest to dobry sposób dla firm, które muszą szczególnie uważać na swoje dane.
Niestety, nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od Ciebie. Im częściej będziesz to robił, tym większa szansa, że ewentualna awaria czy utrata sprzętu nie spowoduje większych szkód. Backup możesz wykonywać raz na godzinę, raz na dzień, raz na miesiąc czy rok. To zależy wyłącznie od Ciebie i Twoich preferencji. Pamiętaj jednak, by odbywało się to regularnie, gdyż od tego zależy bezpieczeństwo Twoje i Twoich danych. W wykonywaniu kopii zapasowej z pewnością pomoże Ci szybki internet od Fiberlink.