Prowadzenie własnej firmy wymaga odpowiedniego zaplecza telekomunikacyjnego. Ważna jest tutaj nie tylko cena usług, ale również ich jakość, niezawodność oraz wsparcie techniczne operatora. W jaki sposób znaleźć najlepsze usługi internetowe i telekomunikacyjne dla biznesu? Na co zwrócić uwagę decydując się na konkretnego dostawcę?
Przed wyborem konkretnego operatora zastanów się, czego tak naprawdę oczekujesz od usług internetowych oraz telekomunikacyjnych. Jeżeli zależy Ci przede wszystkim na prędkości internetu, poszukiwania zacznij od dostawców, którzy w Twoim rejonie oferują połączenie przez światłowód. Zwróć uwagę na to, czy gwarantują minimalną prędkość połączenia i jeśli tak, na jakim kształtuje się ona poziomie. Jeśli natomiast zależy Ci w głównej mierze na usługach telekomunikacyjnych, np. telefonach dla pracowników, dokładnie sprawdź, jaka firma oferuje najlepszy zasięg na obszarze biura.
Chociaż cena nie powinna odgrywać najważniejszej roli przy wyborze usług telekomunikacyjnych dla firm, to niewątpliwie powinna być jednym z czynników decyzyjnych. Bardzo często operatorzy o ugruntowanej pozycji na rynku ogólnopolskim oferują swoje usługi w dużo wyższych cenach niż mniejsze firmy. Jest tak często np. w przypadku sieci komórkowych. Abonament z rozmowami i SMS-ami bez limitu oraz niewielkim pakietem internetowym u małego operatora może kosztować kilkanaście złotych, podczas gdy u jednego z liderów – nawet kilka razy więcej. Co ciekawe, mniej popularni usługodawcy korzystają zwykle z sieci tych dużych, dlatego jakość połączeń nie jest wcale gorszej jakości.
W przypadku firm o większych potrzebach bardzo często możliwe jest skorzystanie z kompleksowych pakietów internetu, telefonu oraz telewizji, które objęte są gwarancją działania w formie rygorystycznego SLA. Klienci biznesowi mogą również liczyć na wsparcie merytoryczno-techniczne ze strony dedykowanego opiekuna oraz na dużo szybszą reakcję w przypadku usterek lub błędów po stronie użytkownika.
Operatorzy bardzo chętnie udzielają rabatów lub oferują gratisy w postaci sprzętu. Im więcej usług wybieramy, tym ogólnie oferta jest korzystniejsza. Dodatkowo zakup wszystkich usług u jednego operatora upraszcza księgowanie– opłacenie jednej faktury, na której mamy wszystkie usługi telekomunikacyjne, znacznie ułatwia rozliczenia.
Bardzo ważnym czynnikiem, który powinien decydować o wyborze konkretnej oferty, jest oferowana pomoc techniczna. Wielu operatorów gwarantuje, że w przypadku abonamentu firmowego każda usterka będzie naprawiona w ciągu 6 lub 12 godzin. Takie zapewnienie jest bardzo ważne szczególnie w przypadku firm, które opierają swoją działalność na usługach tego typu, np. sklepów internetowych czy call center. Wybierając rzetelnego dostawcę unikniemy sytuacji, w której będziemy zmagać się ze złą jakością usług przez kilka dni.
Gdy już wybierzesz ofertę konkretnego dostawcy, sprawdź, czy w umowie nie ma ukrytych opłat. Operatorzy bardzo często na wstępie nie informują nas o wszystkich kosztach, jakie musimy ponieść, by skorzystać z usług. W przypadku internetu, upewnij się, czy instalacja sprzętu jest darmowa. Jeżeli natomiast chodzi o telefon, sprawdź, jakie połączenia są w pakiecie i dowiedz się, czy jako właściciel numeru możesz dokonać blokady dodatkowych wydatków. Na koniec zorientuj się, czy opłaty będą takie same przez cały okres trwania umowy.